top of page
עולם של אופנה טבעונית.jpg
7a10d1_0c43909140c5446b89ea8d8de2fae474_

למעבר לחנות

ארנקים, תיקים, חגורות

ומתנות לטבעונים

לא יאומן! האופנה הכי שווה שיש היום היא דווקא טבעונית | ארנקים טבעוניים

מי שחי במדינת ישראל בכ 10 השנים האחרונות, בוודאי ששם למגמת הטבעונות ההולכת ומתפשטת (ובטח אם הטבעונות היא חלק מאורח חייו) בכלל המדינה ובמדינת תל אביב בפרט, עם קהילה המונה 5% טבעונים מכלל אזרחי ישראל כשאחוז ניכר מאוכלוסייה זו הינם אנשים צעירים, ילידי דור ה Y.


נתון זה נשמע מדהים במיוחד לנוכח העובדה שעוד עד לפני כ 7 שנים אחוז האזרחים הטבעוניים בארץ עמד על 1% בלבד, כשתל אביב מוכתרת בפעם השנייה כבירת הטבעונות העולמית על ידי מגזין האינדפנדנט הבריטי. עקומת התפתחות מרשימה ללא עוררין.

אז איך המגמה הזו מתרגמת לעולם הצרכני אתם שואלים? ובכן, לשם השוואה, ב 2012 הייתה בתל אביב מסעדה טבעונית אחת בלבד. כיום, פועלות רק בתל אביב לבדה מאות מסעדות נגישות לטבעוניים המציעות תפריט טבעוני למהדרין. מגוון ושפע הטעמים וסגנונות המטבח נע על הסקלה שבין אוכל רחוב מהיר זול וזמין ועד מסעדות שף ויוקרה. מבטח אסייתי, פיוז'ן, איטלקי, מזרח תיכוני, מטבח מולקולרי יוקרתי, המבורגריות וסושיות, בתי קפה ואף גלידריות. יו ניים איט. ישנה אלטרנטיבה טבעונית לכל כיס ולכל טעם קולינרי.


מלבד מסעדות ייעודיות, יותר ויותר מסעדות ובתי קפה ואף דוכני רחוב, מחזיקים באלטרנטיבות הטבעוניות ומציעות תפריט מותאם לקהל טבעוניים עם מגוון ושפע הולך וגדל. גם מסעדות וותיקות ומבוססות בתחומן, עם תפריט מסורתי העשיר בבשר ומנות דגל בשריות, פונות אל הקהל הטבעוני ומסבות את עצמן למטבח המבוסס על הצומח או לפחות כזה המציע אופציות טבעוניות למבקשים ( דוגמא לכך היא מסעדתה הגרוזינית הותיקה של ננה שרייר, "ננוצ'קה" , שהפכה לטבעונית בעקבות בעליה.


אמנם מסעדה זו הפסיקה את פעילותה השנה, אך חשוב להדגיש שהמעבר לטבעונות היה מהפך אמיץ ולא קל במיוחד בהתחשב בעובדה שהמטבח הגרוזיני המסורתי מבוסס על מנות בשריות לרוב וגם קהל לקוחות נאמן. ויחד עם זאת, לכל מנה מסורתית נמצא תחליף טבעוני טעים ומפתיע, וגם מנות חדשות ומרעננות). למגמה הזו מצטרפות גם הרשתות הגדולות כמו דומינו'ס פיצה, פיצה האט, מקדונלד'ס – כולן מציעות במסגרת תפריטן אלטרנטיבה טבעונית למוצריהן. חברות כמו בן אנד ג'ריס ובעקבותיה האגן דאז, מציעות ליין שלם עשיר ומגוון של גלידות טבעוניות.


מהפכת הארנקים הטבעוניים

מגמת הטבעונות אינה מסתכמת רק בקיבה מלאה בכל טוב - עולם המסעדנות והמזון הוא כמובן רק ההתחלה. בישראל פועלים מאות בתי עסק המוגדרים כבתי עסק טבעוניים וחלקם גם מתהדרים בתו ה"ויגן פרנדלי" ואלפי בתי עסק נוספים המציעים מוצרי בעלי תו זה או מוגדרים בגאון טבעונים. אפילו בסופרים ישנן מחלקות ומדפים המוקדשים כולם למוצרים טבעוניים. תעשיית האופנה היא אחת הזירות המרכזיות בהן אנו חשים בהשפעה הטבעונית הגדלה. נראה כי רשתות האופנה הבינו זה מכבר כי מגמת הטבעונית איננה טרנד חולף אם כי כוח צרכני איתן, מגובש ומתפתח שהולך לעצב את דעת הקהל ביתר שאת בשנים הבאות.


בישראל פועלים מעצבים ובתי אופנה טבעונית המגדירים את מוצריהם מאה אחוז טבעונים. ארנקים טבעוניים לדוגמא. רוני קנטור למשל, מייצרת נעליים כמו גם תיקים מאה אחוז טבעוניים שאפילו הדבק בו נעשה שימוש בתהליך הייצור הינו ויגן פרנדלי (אכן, באופן מפתיע הדבק הרגיל בנעליים בדרך כלל מיוצר עם חומרים מן החי). דוגמא נוספת היא רשת האופנה call it spring שעברה הסבה לטבעונות ואחרי שנים של מגוון רחב של נעליים מחומרים סינטטיים לצד מוצרים מעור, כעת הרשת הינה טבעונית לחלוטין כולל תיקים וארנקים. דוגמא להשפעתה הניכרת על דעת הקהל בהקשר של אופנה טבעונית בא לידי ביטוי בתעשיית הפרוות.


המחאה העוצמתית נגד השימוש בפרוות הביאה לכך שכיום אפילו לבישת פרווה סינטטית לרוב תגרום לחוסר נוחות ונעימות בקרב לובשיה במדינות בהן נהוג היה להתהלך בפרוות בעלי חיים. שימוש בחומרי גלם נוספים מן החי שבמשך דורות לא היה עוררין ביחס לשימוש בהן, כמו עור בתעשיית הנעליים ואביזרי אופנה טבעונית דוגמת ארנקים, תיקים טבעוניים וחגורות, כבר לא נראה כל כך מובן מאליו.


קניית ארנק או תיק עשוי עור איננה כבר בחירת המחדל אפילו עבור צרכן שלא מנהל אורח חיים טבעוני - האלטרנטיבות נמצאות מולו בשפע החל מבדים שונים, פלסטיק, חומרים ממוחזרים. זאת ועוד, לא רק שסימן שאלה גדול מתנוסס ביחס להשפעה הסביבתית של מוצרים מן החי שחדר עם השיח החברתי הטבעוני אלא גם עם המגוון ואינסוף אפשרויות הייצור והעיצוב שמגמת הטבעונות הביאה איתה אל עולם האופנה, העור בתעשייה איבד את הסטטוס היוקרתי והמכובד שלו וכבר אינו בהכרח, אם בכלל, נחשב כחומר הגלם האיכותי והעמיד ביותר בשוק. שלא לדבר על הוורסטיליות העיצובית.


אז איך זה להיות טבעוניים בישראל של שנת 2019

כטבעונים, או גם כצרכנים שאינם חיים אורח חיים טבעוני ואין להם נגיעה בעולם הזה, בעידן הנוכחי שבו הטבעונות פוקחת את עיננו על שלל התחומים בחיינו, אנחנו יכולים לבחור בחירות אחרות. אתם יכולים לקנות איזה ארנק שתרצו, כיוון שיש היום מגוון ארנקים בשוק עם הכוח וההשפעה של הטבעונות על עולם האופנה, נפתח בפנינו עולם עשיר ואינסופי של אלטרנטיבות שעושות טוב לכל מי שמעורב.


אופנה טבעונית היא ההווה והעתיד שלנו, אז איזה סוג תיק או ארנק אתם בוחרים?


צ'או לבינתיים xx

באנר אתר 1124.jpg
bottom of page